16 Ekim 2015 Cuma

Yabancılaşmanın Edebi Hali: Albert Camus- Yabancı


Okuduğum bu ilk romanıyla beni materyalist dünyasına götüren Albert Camus, kesinlikle etkiledi, iz bıraktı...


''Yabancı''da, günlük hayatın içinden seçtiği sıradan kahramanının, diğer insanların duygularına yabancılaşması sonucu, bir anda nasıl da hayatını alt üst eden olaylar zinciriyle karşı karşıya kaldığını anlatıyor.

Romanın baş kişisi, sıradan hayatını yine olabildiğine sıradan güdüleriyle devam ettiren, sizden bizden biri. Ama iç dünyası gayet sade. Ne çalkantılı duyguları var, ne üzüntüsü ne sevinci... 


İnsanlara bağlanmıyor. Herkesi hayatına gerektiği kadar kabul ediyor. Kimseden nefret de etmiyor. Ama kimsenin duygularına empati kurma gereksinimi de duymuyor. Etten kemikten bir insanın en basit haliyle yapması gerektiği kadar yaşıyor. Yalnızca hayatını devam ettiriyor, hepsi bu. Tamamen ilkel dürtülerle...

Ama hayat, bu kadar faydacı ve robotik yaşamasına izin vermiyor. Bir gün bu duygusal yabancılaşmanın bedelini ödemek zorunda kalıyor. Ancak başına gelen bu felaketleri de yine aynı duygusal kayıtsızlıkla karşılayarak herkesi çıldırtıyor :)

Camus bu romanında hayatı, matematik formüllerine dökülebilecek kadar maddeci şekilde yaşamanın aslında en temel dürtü olduğunu, kendi felsefesinde en güzel biçimde aktarmış. Ama insanı insan yapan o tözün eksikliğinin ne gibi toplumsal sorunlara ve ayıklamalara neden olabileceğini de göstermiş. Hele bir yabancılaşın da görün diyor Camus :)

Yabancı'yı en güzel şu şekilde özetleyebilirim: Duygusuz bir adamın duygulu anlatımı...

Not: Camus'nün diğer romanlarının peşine düşmem için pek çok nedenim var artık...
Not not: Can yayınları, Fransızca aslından Vedat Günyol çevirisi, 2004 on altıncı basımı. 116 s.

İyi okumalar...


60 yorum:

  1. Lise yıllarımda okumuştum bu kitabı, şimdiki aklımla yeniden okumak gerek .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında tekrar okunması gereken o kadar çok kitap var ki... Bir de daha hiç okunmamışları düşününce, yok diyorum ömür yetmez... :(

      Sil
    2. Bazı özel kitapları defalarca okumaktan kendimi alamam ben. Bunun yanısıra beni çekmeyen kitaba da vakit harcamam okunacak daha çok kitap olduğu için. Bırakırım bitirmeden :) Ve bazı kitaplar yeni bakış açılarıyla okunduğunda farklı kitap okumuş gibi oluyor.

      Sil
    3. Ah o yarım bırakabilme olayına bir girsem süper olacak aslında.
      Aynen, bazı kitapların defalarca okunması gerekir aslında ve hak etmeyen bazılarını da yarım bırakabilmeyi becermek lazım.
      Ben saplantılıyım ya... İlla bitecek. Halbuki bırak işte, zamanından yiyor... :) Sonuçta okunacak daha bir sürü kitap var. Onu bırak ki daha güzelini okuyasın...

      Sil
    4. Ben de saplantılıydım. Her kitabın içinde bir cümle bile olsa bulurum diyordum. Sonra parmak hesabı yaptım. Kitap, malum, sevilmeyince bitmiyor da bir türlü, o sürede ben seveceğim beş kitap okuyabiliyorum ki bu da kaç güzel cümle demektir :)

      Sil
    5. Kesinlikle ben de uygulamalıyım bu yöntemi Handan... :)
      Çünkü zaten, sadece en güzel kitapların hepsini bile okumaya ömrümüz yetmeyecek (acı matematiksel gerçek) :(

      Sil
    6. Yanlız nasıl bir cümle kurduysam başım döndü :D

      Sil
  2. ben de bunu okumuştum. sonra bir daha okumuştum. Camus'un Camü diye okunduğunu öğrendiğimde bir daha okumamıştım :P

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alber Kamü olarak okunuyor evet, çok da klasik ve iğrenç olacak farkındayım da ; bunu öğrenene kadar insandaki ''camuşşş'' deme dürtüsü de çok doğal değil mi :D :D

      Sil
    2. içimi okudun :))))))))))

      Sil
  3. Yazarın en çok bilinen kitabı sanırım. Bu kitabı okumayı çok istiyorum ben de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ünlü sanırım bu evet. Kesinlikle okunabilir, tavsiye ederim :)

      Sil
  4. ne zaman okuduğumu bile hatırlamıyorum :D camüş güzel deyişti ama yaa, :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Camüş değil mi ha hah :)
      Kamü desem bile her defasında aklıma geliyo ya :D

      Sil
  5. Albert Camus hiç okumadım ama okumam gerek. Okunacak, okunması gereken ne kadar çok kitap var.. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak merhaba, evet oku oku ömür yetmez bize valla işimiz zor, seçici olmak da lazım o yüzden :)

      Sil
  6. kitabı sevmiştim ve adamın o vurdum duymaz yaşayışı hayretler içinde bırakıyordu beni :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maviye iz süren
      bu adamın kayıtsızlığı beni okurken biraz deli etti açıkcası :D :D

      Sil
  7. Cok merak ettim bir an once okumak istedim gercekten:)
    Nurluguzellik.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  8. filmini izle mutlakaaa. marcello mastreonni :) bug, mail açmış, yazdı, bi iletişim olabildi sonunda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep
      Ay izliyim ya, aklımda tutim de :)

      Sil
    2. Bende yok Bug'ın maili...
      Hey Bug! Bana da bak :)

      Sil
  9. İlk defa böyle bir kitap ilgimi çekti :))

    Bu arada, kitaplığımın fotoğrafını istemiştiniz ancak ben biraz daha kitap aldım o zamanın üzerine. Eğer merak ediyorsanız, en kısa zamanda yorum olarak gönderebilirim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi gönder ne zaman istersen. Ben çok severim kitaplık fotoları bakmayı :)

      Sil
    2. En kısa zamanda göndermeye çalışacağım :)))

      Sil
  10. Benim de okunacaklar listemde umarım yakın zamanda okurum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir günde okunur, biter... Sürükleyici :)

      Sil
  11. Bu kitabı ben de geçtiğimiz aylarda okumuş ve bloguma yazmıştım. Ben kitabın genelinden çok kitaptaki baş karakterden etkilenmiştim. Hatta uzun zamandır okuduğum en etkileyici kitap karakteri olduğunu düşünmüştüm. Bazı ortak noktalarımız olmasına rağmen o benden daha rahat bir kafa yapısına sahipti.

    güzel bir yazı olmuş. Ellerine sağlık :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O baş karakter başta bütün toplumu, sonra da beni hasta etti :)
      Aşırı rahat ya... Ama üzüldüğüm zamanlar da çok oldu. Mesela içinde fırtına da kopsa kimseye anlatamıyor derdini. Açık ve net bir insan değil. Duygusuz bir odun izlenimi veriyor insanlara ama onun da kendi iç dünyası var. Sadece araya yabancılaşma duvarı örmüş ve hislerini aktaramıyor...
      Bu kitap yıllardır kütüphanedeydi ama sıra gelmemişti. Muhtemelen senin blogdan ya da başka bir yerlerden aşinalık olmuştur bende ve öncelik vermeme vesile olmuştur.
      Çok teşekkür ederim Şule'ciğim... <3

      Sil
  12. albert camus un kitaplarını severek okuyorum ben de...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet diğerlerini de merak ettim ben şimdi Duygun...

      Sil
  13. "Duygusuz bir adamın duygulu anlatımı" çok sevdim bu tanımlamayı:) listemde olan bir kitaptı ve yazından sonra daha çok okumak istedim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zevkle okuyacağına eminim, çok teşekkür ederim :)

      Sil
  14. Üniversite yıllarında okumuştum kitabı. Çok etkileyici bir kitaptı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten etkileyiciydi, teşekkürler yorum için...

      Sil
  15. Camus'un henüz kitabını okumadım, Yabancı'nın ününü herkes gibi çok duymama rağmen, sebebi yok o kadar çok kitap var ki, insanın aklına gelmiyor:))))Hep duyardım ve bambaşka bir şehre veya kasabaya yeni gelen yabancı birinin hayatını anlattığını sanırdım:) Meğerse bambaşkaymış:) Umarım bir gün alırım...tanıtım için çok teşekkürler.
    Sevgilerimi bıraktım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çok kitap var Bücürük ve Ben... Napcaz, nasıl işin içinden çıkıcaz bilemiyorum :)))
      Bambaşka evet :)
      Benden de sevgiler, çok teşekkür ederim...

      Sil
  16. İşteeee, kitaplığım :))

    http://i.hizliresim.com/D9BPg1.jpg
    http://i.hizliresim.com/yRNEr0.jpg
    http://i.hizliresim.com/vRXbBR.jpg

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece bir kaç tanesinin bende olduğunu fark ettim. Golem ve Cin, S*ktir Et, Sade ve Derin ve Fırat Çakır Kıyamet. Nasıl buldun Fırat Çakır'ı? Okudun mu? Ben yakın zamanda okudum onu. Ama hakkında ne söyleyeceğimi tam olarak bilmiyorum :/

      Sil
    2. Resimler için çok teşekkür ederim bu arada. Benim için çekmiş koymuşsun canım, ellerine sağlık...

      Sil
    3. :)) Aslında bütün çoğunlukla kitapları D&R Onlibe'dan aliyorum. Hatta indirime göre aldığım için öncelikle aklıma oturtup da aldığım özellikle kitaplar olmuyor. Bu kitabı da öylecek almıştım :))

      Sil
    4. Ayrıca kitabı ben daha okuyamadım. Pek bir fikrim yok yani :))

      Rica ederim, ben fikirleriniz için düşünceleriniz için teşekkür ederim :)) Kimmse kitaplığımı sormamıştı daha önce :))

      Sil
    5. Aynen, ben de indirimden almıştım :)
      Ay ne güzel! İlk ben sormuşum :))

      Sil
    6. http://iremvekitaplar.blogspot.com.tr/2015/10/gelisme-konusmas.html

      Buraya da uğrayıp kendi adınızdan sonrasını da okursanız tamamdır ! :)) Pek bahsedemedim biraz ama :(

      Sil
    7. Olmuş olmuş güzel olmuş eline sağlık...
      Ama niye tanıyamadın ki beni pek ya? Çok mu gizemliyim kız ben? :D

      Sil
    8. Ay ne bileyim, unuttum mu yoksaaa ? :)) Annem gibisiniz ya nasıl unutayım ? :) Gizem var mı gizem ama ben de bilmiyorum ? :)))

      Sil
    9. Ayyy anneyim ben yaşasın :)
      Gizem var gizem... Bol bol :D :D

      Sil
    10. Artık iki tane kızınız var ! Kaldı 1 !! *.*

      Sil
    11. Evet 3 kız hayalim var, nerden bildin??? :)

      Sil
    12. Üzümünü yiğin, bağını sormayın şşşş :))

      Deep'in blogundan okumuş ve çok hoşuma gitmiş ve sizin de benden duymanızın hoş olacağını düşünüp, bir gün bunu bildiğimi göstermeyi istiyordum :))

      Sil
    13. Aa! Bak sen dedektif gibi çalışıyo kız ya :D :D

      Sil
  17. Bir çırpıda okumuştum kitabı, çok beğendiklerimin arasında artık;) Benimde ilk okuduğum kitabı ve bakış açısına bayıldım... Diğer kitaplarını okumak için sabırsızlanıyorum... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Persephone
      Aynı şeyleri düşünüp hissedip okumuşuz, ne güzel :)
      Benden de sevgiler...

      Sil
  18. Merak ettiğim ve sırada olan kitaplardan birisi.Albert camus henüz hiç okumadım.Yorumlarınız okumam için yetti:) Kaleminize sağlık;)

    YanıtlaSil
  19. Beğenmenize çok sevindim, çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  20. Camus ve varoluşculuk akımı her zaman ilgimi çekmişti, lise yıllarında Kafka, Camus ve Sartre la tanıdım bu akımı ve halen pek severim. Benim de yeni açtığım bloğumda yazmayı düşündüğüm kitaplar listesindedir :) Emeğinize sağlık....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Samime Bisi
      Ben de sizin yorumlarınızı merak ettim öyleyse, ben de geleceğim. Çok teşekkürler :)

      Sil